محتوای الکترونیکی چیست؟
نخستین گام برای تحقق هدف های آموزشی:
انتخاب محتوای آموزشی مناسب و مطلوب، برای تولید محتوای الکترونیکی است.
منظور از محتوای یک ماده درسی، دانش سازمانیافته و اندوخته شده، اصطلاحات، اطلاعات، واقعیات،
حقایق، قوانین، اصول، روشها، مفاهیم، تعمیمها، پدیدهها و مسائل مربوط به همان ماده درسی است .
در ادبیات برنامه ریزی درسی غالباً از محتوای مکتوب و محتوای فرآیندی سخن به میان می آید.
محتوای مکتوب، به محتوای از پیش تعیین شده گفته میشود و
محتوای فرآیندی، محتوایی است که از تعامل بین یاددهنده و یادگیرندگان به وجود می آید.
انواع محتوای الکترونیکی :
محتوای مبتنی بر اطلاعات (همه حقایق و مفاهیمی که باید یاد گرفته شوند)،
مبتنی بر هدف (مجموعهای از اهداف یادگیری است که خروجیهای رفتاری را مشخص میکند)،
مبتنی بر رسانه (تمامی متن ها، شکلها و ویدئوها و عناصر دیگر یک سیستم آموزشی)
و مبتنی بر تجربه (مجموع تمامی عناصر آموزشی یک سیستم یادگیری شامل اهداف یادگیری، تعاملات و فعالیتهای آزمونی).
با توجه به گسترش دانش، یادگیرندگان دیگر قادر نیستند با شیوه های آموزش سنتی، محتوا را فراگیرند
و آن را در زندگی بهطور عملی بکار بندند زیرا پیشرفت فناوری اطلاعات بر بسیاری از ابعاد زندگی بشر ازجمله آموزش و یادگیری تأثیر چشمگیری گذاشته است .
در یادگیری الکترونیکی انتقال مفاهیم و مهارت ها با ارائه محتوای الکترونیکی صورت میگیرد.
محتوای الکترونیکی
که از آن بهعنوان محتوای دیجیتال، محتوای رقومی و محتوای رایانه ای نیز یاد می شود،
مجموعه ای از تصاویر، متن ها و انیمیشن های صوتی و تصویری است که به کمک فناوری رایانه ای برای آموزش مبحثی خاص تدوین شده است
و با استفاده از انتقال صدا، تصویر و متن ارائه می شود .
محتوای الکترونیکی در حقیقت همان محتوای دیجیتالی است که بهغلط مصطلح شده است؛
به عبارتی محتوای الکترونیکی الزاماً دیجیتالی و بر مبنای 0 و 1 نیست و می تواند در قالب میکروفیلم و یا نوار کاست باشد؛
اما محتوای دیجیتالی حتی اگر در فضای وب و اینترنت قرار نگیرد و به اطلاعات 0 و 1 تبدیل شده باشد،
در قالب یک لوح فشرده نیز که باشد؛ محتوای دیجیتالی نامیده می شود.
تعریف محتوای الکترونیکی
به مجموعه مستنداتی اطلاق می شود که شکل دهنده تعامل بین یادگیرنده و یاددهنده بوده
و با قابلیت تبدیل به فرمت های الکترونیکی و استفاده از آموزش رایانه ای و ابزار تألیف و تولید، بازنمایی و ارائه می گردد.
همچنین محتوای الکترونیکی به مجموعه ای از عکس ها، متن ها و انیمیشن های صوتی و تصویری گفته می شود
که به کمک فناوری رایانه ای پدید آمده تا یک مبحث درسی را آموزش دهد.
این محتواهای آموزشی توسط یاددهندگان این دروس و متخصصین رایانه ایجاد میشود
و برای اجرا و یادگیری در اختیار یادگیرندگان قرار میگیرد.
محتوای الکترونیکی شامل :
عناصر چندرسانه ای مانند صوت، متن، تصویر، فیلم، پویانمایی و … میباشد.
که توسط یاددهندگان برای بهبود فرایند یادگیری و تدریس یک درس خاص به یادگیرندگان ارائه میشود.
آیا می دونستید اگر قصد تولید محتوای الکترونیکی برای سازمان، شرکت و یا مجموعه های خودتون رو دارید
و به دنبال متخصصان این کار می گردید می تونید به جوانان خلاقِ آتما (آزمایشگاه تولید محتوای الکترونیکی) اعتماد کنید.
مکان : دانشگاه شهید باهنر کرمان_ دانشکده ادبیات و علوم انسانی (ساختمان D1) آزمایشگاه تولید محتوای الکترونیکی (آتما)
دیدگاهتان را بنویسید